Finn Flyer 27


Tekniset tiedot Finn Flyer 27 Charlotta

Kokonaispituus: 8,25 m
Leveys: 2,85 m
Uppouma: 2100 kg
Painolasti: 800 kg (lyijyköli)
Purjepinta-ala: 34,8 m2 (osatakila)
Makeavesisäiliö: 50 L
Polttoainesäiliö: 60 L
Moottori: Volvo Penta 2001 vm. 1989
Makuupaikkoja: 5
Suunnittelija: Eivind Still
Valmistaja: Bensow
Runkonro/vuosi: 118/82
Lys: 1,04.

Varusteet: Wallas 2400 lämmitin, Origo 3000 liesi, integroitu jääkaappi, Visa 319 MSD wc, Simrad TP10 autopilotti, Lowrance Elite-5 karttaplotteri, maasähköjärjestelmä Clix power.

Purjeet
- isopurje 16,8 m2 Radian NDR 6.0, North Sails 2013
- genoa 3 13 m2 Polycote 6.5 race, Meripurje 2012
- genoa 1 18 m2 radial PX10 Mylar, Meripurje 2012
- st-fokka 11,5 m2 radiaali/vaakaleikkaus 6,52/6,5 RW Dacron, WB-Sails 2012
- kovan tuulen st-fokka 9 m2 vaakaleikkaus, NorDac ND64HA, North Sails 2014
- spinaakkeri (vanha)

Pohja: Hempel Hard Racing (vesihiottu P800)

Itselle sopivan veneen valinta on haastava prosessi. Varsinkin sen ensimmäisen. Tarjontaa on paljon ja suuren määrän joukosta pitäisi valita juuri itselle se sopiva. Siksi kerronkin mitkä meidän speksit olivat ja mikä sai meidät valitsemaan FF 27:n.
Perheessämme on isä (minä) 186 cm/90 kg, alunperin purjehduspelkoinen vaimo ja eloisa taapero 3v (ostovuonna). Itse olen kilpailuhenkinen ja purjehduksesta aidosti kiinnostunut. Vaimo nauttii kyllä kauniilla ilmalla, mutta antaa minun mielellään hoitaa itse purjehduksen. Poika ei ole paikallaan kuin nukkuessaan. Harrastamme myös ruoanlaittoa. Koko kesää ei ole tarkoitus veneessä viettää, koska molempien vanhemmilla on mökit, missä myös vietämme aikaa. edit: nykyisin meitä on 4.

Eli vaatimuslistasta tuli tällainen:
- Vene kokonsa ja purjeiden puolesta yksin hallittavissa.
- Hyvät purjehdusominaisuudet
- Turvallinen pienille lapsille
- Riittävät sisätilat muutaman päivän – max. viikon retkille
- Hyvät ruokailutilat ulkona ja sisällä
- Jääkaappi+ lämmitin + keitin
- Sisäkone(diesel)
- Pistopunkka
- WC

Nämä miellyttivät FF 27:ssa
- Tilava salonki kiinteällä pöydällä
- Perinteinen layout ja laadukas puutyö
- Leveät sivukannet ja kaiteet
- Kaikki nostimet tuotu istuinkaukaloon
- Kehutut purjehdusominaisuudet
- Itseskuuttaava fokka (kryssi saaristossa)
- Kohtuullisesti seisomakorkeutta (180 cm pentterin edessä luukku kiinni, n. 175-170 cm salonki )
- Hinta (paljon venettä mielestäni kohtuu hinnalla)
 

FF 27 pohjapiirustus. Penttereiden layouteissa on jonkin verran eroja. Charlotta on Bensowin valmistuttama teak-sisustuksella. Vastaavia olen nähnyt vain yhden myynnissä 4 vuoden aikana. Huomattavaa on myös, että aikaisemmat FF 27:t voivat erota myös kannen heloituksen osalta. 


Salonki on veneen kokoon nähden varsin tilavan oloinen. Istumapaikka löytyy tarvittaessa seitsemälle, jos vaan kaikki eivät ole leveäharteisia miehiä. Pöytä on kiinteä ja siinä on kaksi säilytyslokeroa. Kaikki kulmat ovat pyöristettyjä ja puutyö laadukasta. Pöydän lokeroihin mahtuu kätevästi mm. Tivoli Audion akkuradio, 1,5 L juomapullot ja samankokoiset viinitonkat. Yhteen lokeroon mahtuu helposti 6 L juotavaa.


Paapurin puoli salongista. Punkan mitat noin 195 x 60 cm. Itse pystyn nukkumaan tuossa ihan ok. Kaappeihin mahtuu hyvin lautaset, lasit jne. Avohyllyt on rakennettu niin, että tavarat eivät putoile kovassakaan kallistuksessa. Punkan alla on kolme säilytystilaa. Yhdessä niistä on meillä jääkaapin koneisto.


Styyrpurin puoli salongista. Kaapistot ja hyllyt kuten paapurin puolella. Ihan mukavasti tilaa ruoille. Meillä on parhaimmillaan ollut mukana ruoat yli viikon tarpeeseen neljälle. Punkka samaa luokkaa kuin paapurin puolella. Jalat saa tarvittaessa pentterin alle. Keulakajuutan ja salongin välissä näkyy vaatekaappi. Vaatekaappi on 60 cm leveä. Sinne on helppo pakata laukut, joita ei ole purettu kaappeihin. Tuolloin säästytään epämiellyttävältä tavaroiden siirtelyltä.


Pentterin alapuolinen tila. Tuohon olemme ostaneet muovilaatikon ruokatavaroille. Järjestely on ollut varsin toimiva. Tilaa on lisäksi esim. autopilotin säilyttämiseen. Punkan alla kolme säilytystilaa. Keskimmäinen on meillä omistettu työkaluille. Pentterin alapuolisessa tilassa on jalkapumppu ja vesien venttiilit. Sen lisäksi sinne mahtuu kyllä pannuja etc.


Pentteri. Vetolaatikko aterimille. Origo 3000 spriikeitin. Sen takana säilytystila kattiloille ja paistinpannulle. Nurkassa varsin suuri tiskiallas. Irroitettavassa konekopassa yksi säilytystila. Tuossa on hyvä pitää nopeasti tarvittavia työkaluja, sakkeleita, vinssin kampia jne. Askelmat toimivat kätevinä aputasoina ruokaa valmistaessa. Suuret tiskit hoituvat parhaiten kun ostaa kokoonpantavan tiskiämpärin, laittaa sen alemmalle askelmalle ja käyttää nurkka-allasta huuhtelualtaana. Vaikka pentterin alue ei tarjoa täyttä seisomakorkeutta minulle (-10 cm), pystyn ihan hyvin valmistamaan ruokaa.


Salonki keulasta kuvattuna. Meillä irrallinen vesisäiliö 15 L. Veneessä myös isompi kiinteä tankki, olemme käyttäneet sitä keitto-/talousvetenä. Pistopunkkaan mahtuu hyvin isoimmat keulapurjeet. Satamissa olen säilyttänyt purjeita toisella sivukannella. Matkapurjehduksilla mukana on ollut genoa 1, st-fokka ja kovan tuulen fokka. Kovan tuulen fokka on ollut keulapunkan alla säilöttynä ja genoa 1/st-fokka laitettu keulille tuulen mukaan.


Pistopunkan mitat on 200 x 70 cm. Ts. veneen tilavin vuode ja lapsille mieluinen kolo. Pistopunkan alapuoliseen säilytystilaan on meillä rakennettu jääkaappi. Arkkumallisesta jääkaapista välillä hankala löytää haluamansa, mutta ehdottomasti parempi kuin ei mitään. Helteellä kylmä saunaolut ja valkoviini ovat luksusta. Kuten kylmä tuoremehu ja juusto sämpylän päällä aamiaisella.


WC. Meillä on imutyhjennyksellä varustettu kemiallinen wc Visa 319 MSD. Huoleton valinta wc:ksi. Saa tarvittaessa tyhjennettyä syksyllä vaikka imuasemat sulkisivatkin. Pienempää hätää varten meillä on kannellinen ämpäri, joten WC:n täyttymisen kanssa ei ole ollut mitään ongelmia. Wc:n takana säilytystila. Kumisaappaat on laitettu sinne kauniina kesänä. 


Keulakajuutta. Suurin leveys 175 cm ja pituus keskeltä 190 cm. Alla paljon varastotilaa. Päädyssä kaappi, mihin mahtuu mukavasti peitot ja lakanat. Sivuilla hyllyt. Lasten lelut, kirjat jne. saa kätevästi nostettua sinne. Toiselle puolelle olen asentanut kuvan ottamisen jälkeen verkon, jotta hyllylle saa pinottua lasten vaatteita. 12 V pistoke löytyy myös DVD:n katselua varten. Kajuutassa on sisäpuolella liukuovi, joten lapsen/lapset saa suljettua sinne kun vanhemmat jatkavat iltaa.

Purjehdusominaisuudet

Kevyissä ja keskituulissa FF 27 purjehtii omasta mielestäni hyvin. Se nousee hyvin tuuleen ja liikkuu liukkaasti. Eloisa purjehtia, mutta kantaa purjeensa hyvin. 7/8 osatakilana helppo trimmata. Vene vaatii tosin noin 3 m/s tuulen, jotta itse viitsin purjeita nostaa. Purjeiden kunnolla ja laadulla on luonnollisesti suuri vaikutus purjehdusominaisuuksiin ja nopeuteen, kuten myös pohjan sileydellä. Venyneet pussikkaat purjeet aiheuttavat liian suurta kallistelua. Purjeiden trimmaus on myös hallittava. Isopurjeen latistus on tärkeää tuulen noustessa. Alle 6 m/s myötätuulella vaatii spinnun käyttöä. Genoa/fokka ei saa silloin tuulta ison takaa ja nopeutta ei riittävästi pelkällä isopurjeella. Spinnulla ajo onnistuu yksinkin. Kryssillä FF 27 ei broutsaa hallitsemattomasti, vaan kääntää keulan puuskassa tuuleen maltillisesti. Peräsimessä on erittäin hyvä pito. Kovassa sivumyötäisessä aallokossa rullaa (tällaisen runkomuodon ominaisuus). Vaatii silloin aktiivista tarkkailua, jotta iso aalto ei käännä poikittain. 11 - 12 m/s perätuulessa pärjäsin vielä reivaamattomalla isolla. Vene ei broutsannut, vaikka kiristin skuutin aika kireälle voiman vähentämiseksi (ei suositeltavaa vahinkojiipin takia). Hyvillä purjeilla ja trimmeillä täydellä isolla + fokalla voi purjehtia aina 10 m/s asti (kryssi). Noin 12 m/s kohdalla alkaa olla tarve kovatuulen fokalle. Kryssi terävään n. 1 m vasta-aallokkon on ollut hankalinta ja työläintä. Silloinkin vene on ollut varsin kuiva purjehtia. Korkeampi ja pidempi aallokko on ollut helpompaa, kun pääsee kiipeämään aallon ylle.

Kryssinopeus on luokkaa 5,3 - 5,5 solmua +5 m/s tuulessa. Runkonopeus on luokkaa 6,4 solmua ja sen ylitys alkaa onnistumaan tuolla alkaen 7-8 m/s tuulilla. Hetkellinen maksimi spinnulla sivumyötäisellä 7,6 solmua (GPS) n. 8 - 9 m/s tuulessa. 9 m/s myötäisella loki näytti hetkellisesti 8,5 solmua aallon avustamana. Nämä luvut joko yksinpurjehduksilla tai perhepurjehduksina.

Purjehdusta eri tuulilla:

Hallinta satamassa

 FF 27 on helppo hallita satamassa. Se pyörii käytännössä kölinsä ympäri. Ainakin taittolapaisella potkurilla peruuttaminen onnistuu helposti molempiin suuntiin. Suojaiseen satamaan poijupaikalle vene on helppo ajaa laituriin ihan yksinkin. Pieni tuulipinta helpottaa tuotakin.  

Kansi

Istuinkaukalossa häärää mukavasti kaksi ihmistä. Yksinpurjehtijalla kaikki säädöt ja lukot ovat kätevästi käden ulottuvilla. Maksimissaan kolme mahtuu istumaan vierekkäin tuulenpuolelle. Leveillä sivukansilla on kuitenkin hyvät tilat istumiseen/auringon ottoon. Kryssillä extra paino kannattaakin sijoittaa veneen leveimpään kohtaan. Isolle genoalle, genoa kolmelle/fokalle ja st-fokalle on kaikille omat jaluskiskonsa. Varsinkin genoa kolmosen/fokan/st-fokan saa jalustettua varsin lähelle mastoa jolloin nousukulma on hyvä. Kulku kannella on helppoa leveiden sivukansien takia. Vantit ovat kuitenkin luonnollisesti tiellä.  

Rakenne  

Runko on umpilaminaattia ja on identtinen kilpaversion kanssa. Kansi on tehty ns. valaskantena ja liitos on piilotettu törmäyslistan sisään. Sisätilat on osittain tehty lujitemuovisella sisämoduulilla. Pinnoista on näin saatu siistit ja painossa on säästetty. Karille ajossa tuo aiheuttaa lisätyötä. Vinssien, vinssinapauttajien, kaiteiden jalkojen jne. kiinnitykset on kaikki tuotu kokonaan kannen läpi ja varmistettu leveillä aluslatoilla. Laipiot on luonnollisesti laminoitu kiinni. Rustiraudat, joihin vantit kiinnittyvät, on kiinnitetty tukevasti päälaipioon. Peräsimessä en pohjaremontin yhteydessä havainnut mitään merkkejä hiushalkeamista tai veden aiheuttamista vaurioista. Köli on lyijyä (ei ruostumisongelmia).

7 kommenttia:

  1. Moi Marko + muu perhe. Tosi kiva plogi, hyvän ja viihtyisän näköinen vene. mukava lueskella kirjoittamianne juttuja innostuin niin, että piti tehdä omakin plogi, hieman oli hankalaa kun olen aika vähän pelannut tämän tietsikan kanssa noh kyllä kai se tästä lähtee. Pituus ja leveys veneillämme samaa luokkaa.
    Mukava verrata ominaisuuksia ja kuulla mielipiteitä.
    Tässä minun sivut mitkä loihdin tänään.
    http://purjehdustaluvialla.blogspot.com
    Palataan asiaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kiitos. Hyväkuntoisen näköinen vene sulla ja paljon uusittu viime vuosina. Hyvän kokoinen pentteri on saatu Fantasiaan mahtumaan. Kiva lueskella muiden samankokoisilla veneillä purjehtivien kokemuksia. Näillä on kuitenkin erilaista tehdä reissua kun isommilla.

      Poista
    2. moi marko itselläni ollut pelkkiä moottoriveneitä ja olen katsellut juuri samanlaista kun sinulla todella siisti
      ja suht tilava 3 hengelle ja miksei 4 onko mitään miinuksia mitä voisit sanoa kyseisestä veneestä ennen kuin ostan??
      t.pasi
      ps ja hyviä purjehduksia kesälle.

      Poista
    3. Moi Pasi. Omassa veneessäni pentterin tilankäyttö ei ole paras mahdollinen (kaikkea tilaa ei ole hyödynnetty). Meidän retkillä tuolla ei ole juuri merkitystä. Alle 3 m/s tuulessa liikkuu nahkeasti, katsotaan ensi kesänä jos sileämpi pohja auttaa. Purjeet kannattaa olla hyväkuntoiset ja opetella trimmaaminen (isopurjeen latistus etc.), jotta saa kallistelun hallintaan tuulen yltyessä. Sopii aktiiviselle purjehtijalle. Oma veneeni on Bensowin valmistama ja varsin jämäkän oloinen.

      Venemestari on 6/2010 koepurjehtinut yhden FF 27:n. He moittivat genuan skuuttivinssien sijaintia. Itse en ole noissa huomannut moitittavaa. Artikkeli on ostettavissa Venemestarin sivuilta.

      Toivottavasti saat hyvän veneen alle ensi kesäksi.

      Poista
    4. Moi,
      meillä myös FF, tosin muutaman vuoden vanhempi. Oikein kiva peli, mahdutaan mukavasti emännän ja koiran kanssa. Pisimmät reissut suuntautunut Ukiin ja mainiosti on toiminut jo kolme vuotta. Moottorikin on alkuperäinen ja laitoin siihen pari vuotta sitten dynastartin (toimii samalla laturina) oma viritys kun on niin välillä peppu pitkällä "konehuoneen" puolella muttereita kiristämässä, mutta toimii kun toimii. Mukavia kesäreissuja tällekkin vuodelle.

      Poista
  2. Voisit laittaa tänne sähköpostiosoitteen näkösälle että me ujot ja arat seilaajat voisimme ottaa sitä kautta sinuun yhteyttä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei anonyymi. Minuun voi ottaa yhteyttä sähköpostilla sy_charlotta(miumau)luukku.com.

      Poista

Tykkään kommenteista. Pistä sellainen tulemaan.