sunnuntai 23. maaliskuuta 2014

Hyvästit murukahville

Harva asia on tuottanut yhtä paljon päänvaivaa kuin hyvän kahvin valmistus veneessä. Tapoja on toki monia, mutta vene ympäristönä asettaa omat haasteensa. Lämmintä vettä on ainakin meillä käytössä hyvin rajallisesti, joten kahvin valmistukseen käytettävien välineiden toivoisi olevan hyvin helposti puhdistettavia. Esimerkiksi perkolaattorilla, mutteripannulla tai pressopannulla saa varmasti hyvää kahvia, mutta murut jäävät laitteisiin ja ne pitää pestä hyvin. Siksi päädyin lopulta suodatinpaperilliseen ratkaisuun; Hario V60 Drip Decanteriin.


 Perehtyminen kahvin valmistuksen eri tapoihin avasi lopulta ovet itselle aikaisemmin tuntemattomaan maailmaan. Siinä maailmassa kahvi jauhetaan pavuista juuri ennen valmistusta, purut mitataan gramman tarkkuudella, veden lämpötila on tarkasti toleroitu ja loppuviimeistely tehdään sulavalla ranneliikkeellä. Veneessäkin voi toki viedä hifistelyn pitkälle, mutta moni päätynee jonkinlaiseen kompromissiin.


Veden lämpötilan tulee olla 92 -  98 astetta. Veneessä tuohon päästään kun veden lämmitys lopetetaan juuri ennen veden kiehahtamista.


Suodatinpaperi tulee esikastella. Muutoin valumisnopeus ei ole oikea. Hariossa käytetään omia suodatinpapereita. Ne ovat vahvempia kuin muiden valmistajien. Muovisessa suppilossa, johon suodatinpaperi asetetaan, on pohjalla varsin suuri  reikä keskellä. Varsinkaan ruskeat suodatinpaperit eivät kuulemma kestä painetta. Harion lasipannu kuten kahvikupit on hyvä esilämmittää kuumalla vedellä, koska tässä menetelmässä meillä ei ole vastuslevyä lämmittämässä pannua. Hukkaan tuo vesi ei veneessä mene,  koska se voidaan kierrättää aina termospullon kautta aamiaisen tiskivedeksi.


Kahvipurujen mitoitus on noin 10 g/120 g vettä. 0,5 L kahviin tarvittiin siis 40 g puruja, joka oli 6,5 kahvimittaa. Pannun ympärillä oleva musta osa on silikonia, joka toimii hyvin grippinä ja lämpösuojana kädelle. Kapasiteettia pannussa riittää aina 0,7 L asti.


Tässä kohtaa tarvitaan sitä eleganttia ranneliikettä. Kahvi valutetaan keskeltä ulopäin pyörivällä liikkeellä. Ensimmäisen kaadon jälkeen odotetaan 30 sekunttia. Kokonaisuutena tiputteluun menee noin 3 minuuttia, mikä on mielestäni varsin kohtuullinen.


Tässä kohtaa tulee menetelmän helppous. Suodattimen voi puruineen heittää roskiin ja suppilon huuhdella nopeasti. 


Lopputuloksena on täydellisen pehmeä täyteläinen kahvinautinto. Maultaan huomattavasti parempi mihin Moccamaster pystyy. Ystäville tarjottuna kahvi aiheutti innostuneita huutoja; "tämähän aivan huippu hyvää". Kahvi kannattaa nauttia välittömästi tai kaataa samantien esilämmitettyyn termospulloon.

Menetelmän plussa ja miinukset:

+ lopputuloksena mahtavan makuista kahvia ihan mantereellakin nautittuna
+ helppo välineiden puhdistus
+ nätti

- pannu pitää erikseen lämmittää jotta kahvi ei jäähdy liikaa
- lasiastia vaatinee veneessä oman pehmustetun lokeronsa tms.

perjantai 14. maaliskuuta 2014

Uutta purjetta tilaukseen

Tehtiin päästös olla vaihtamatta venettä vielä ensi kesäksi. Käytännössä kävi niin, että nälkä kasvoi syödessä. Ts. kun oikein asioita mietittiin, niin seuraavan veneen pitää olla sellainen, että sillä pärjää pitkän ajan. Meidän speksit kun laittaa ylös, niin valikoima käy erittäin suppeaksi ja sen suppean valikoiman hintalappu korkeaksi. Nyt ei auta kuin nöyrästi säästää tai toivoa pikavoittoa.

Ensi kesänä keulapurjevalikoima kasvaa yhdellä purjeella. Kova tuulen st-fokalla. Purje on tarkoitettu 12 - 18 m/s tuulille. Ts. ainakaan saariston suojassa ei pitäisi enää tulla tarvetta jäädä tuulta pitämään. Toki miehistöllä voi olla omat mielipiteensä tästä. Koska purje mitoitetaan st-kiskoon sopivaksi, pitäisi vene pysyä hyvin hallinnassa myös yksinpurjehduksilla. Nyt täytyy vaan toivoa reippaita kelejä.