Lähtiessä tihkutti hiukan vettä. Lähtö laiturista onnistui paremmin kuin hyvin. Satama on tosi suojainen ja tuuli ei painanut venettä yhtään. Tekniikka pelasi hienosti. Koneella pystyi ajamaan kuutta solmua ilman lämpenemistä ts. kevyesti runkonopeutta. Tuota emme viime kesänä pystyneet tekemään. Nyt pystyy siirtymään koneellakin tarvittaessa. Rannoilla oli isoja rahamiesten taloja, mutta minua odotti ulompana vielä paremmat näkymät. Taivaskin aukeni ja aurinko alkoi helliä yksinpurjehtijaa. Kylmästä ei ollut tietoakaan ja ei kyllä tuulestakaan. Päätin kuitenkin nostaa purjeet. Tuuli oli heikkoa 2 - 3 m/s. Pienen hetken sain nauttia yli 5 solmun vauhdista.
Uusi G1 näytti hienolta. Pian aloin kuitenkin ihmettelemään sen muotoa. En saanut purjetta trimmattua niin, että olisin saanut yläosan vetämään. Vaikka skuuttikulma oli kiinni kannessa, oli yläosa tvistillä ja purje kaukana saalingista. Pitää olla yhteydessä valmistajaan.
Nyt on onneksi reitti merelle katsottuna valmiiksi. On helpompi ottaa perhe mukaan. Laiturimanooverit menee jo niin helposti, että vaimon ei tarvitse osallistua ison vatsansa kanssa. Autopilotti ei sittenkään sopinut heittämällä vanhan paikalle. Pitää tilata jatke sen karaan.
Onnea vesille pääsystä!
VastaaPoistaOlisiko tällaisesta keulatikashommasta vaimolle apua?:
http://www.nettivene.com/purjevene/finn-flyer/454079
Näin niitä Maritimissa.
Meillä oli myös jo FF27 liinoissa menossa veteen. Telakan henkilökunnasta joku huomasi, että kun köli ei ole vedessä tai maassa pukeilla, niin liitos ei olekaan tukeva.
Tarkemmin tutkittaessa löytyi vanha karilleajovaurio. Kölissä vain vähäinen "pusu" maalattuna. Sisällä näkyi hiusmurtumia ja kun köliä "vemputti", niin paljastui että poikittaiset tuet on poikki ja vaara,että koko köli irtoaa ja repii veneen auki.
Venettä ostettaessa pilssi oli kuiva ja pultit kiiltävät ja muu meni "patinan" piikkiin.
Jos edellinen omistaja olisi ilmoitettanut aikanaan vakuutusyhtiölle, niin olisi mennyt omavastuulla.
Mietityttää, onko omistajan poika kolistellut ja jättänyt kertomatta tai sitten eivät ole tajunneet, muuta kuin että "huhhuh tuli vain pientä kolhua köliin".
No nyt se sitten avataan, tuetaan, laminoidaan ja maalataan kuin uudeksi.
Pyydettiin nyt tutkimaan vielä, löytyykö muuta mahdollisesti.
Mutta parin viikon päästä ehkä mekin sitten :).
Hei Tytti
PoistaHurjalta kuulostaa tuo teidän köli. Onneksi vaurio huomattiin ennen laskua. Kölin menetys nyt on pahinta mitä voi tapahtua.
Kävin tänään ostamassa tuollaiset tikkaat ja huomenna ollaan menossa iltapurjehdukselle. On nuo kuitenkin hyvä olla ihan vieraitakin varten. Matalalta laiturilta on aika vaikea ponnistaa näinkin pieneen veneeseen.
Toivotaan että köliremppanne menee sujuvasti ja että pääsette pian merelle.
Minä noista mitään tiedä.
VastaaPoistaSilmiin osui luvussa olevasta "Sailing for Dummies" kirjasta tällainen pätkä:
"The fact that wind shifts in direction up and down Your sails explains why zero twist is usually slow - because at some height, the sail is overtrimmed and stalled.
In most conditions, to get Your sail at the optimum angle of attack at every level from top to bottom (for maximum power), you want to set the sails with a moderate amount of twist".
Mikä tuo "moderate" sitten on?
Mitä vaikuttaa tuon pylpyrän siirto taaemmas?
Kaunis uusi purje minusta.
Hei Anonyymi
PoistaTuossa on purje alaosastaan vedetty niin kireälle kun pystyy. Kuvasta ei ihan näe, mutta twisti purjeessa on vielä melkoinen. Yläetureunasta purjeen kulma kulkusuuntaan nähden on huomattavan suuri ja purje alkaa lepattamaan yläosasta jos kryssii ylös tuuleen. En ole vielä verrannut vanhaan purjeeseen, mutta todennäköisesti skuuttikulma on aivan liian alhaalla.