sunnuntai 18. toukokuuta 2014

Myötä ja vastoinkäymisissä

Vastatuulilla ja kevätkunnostuksissa. Tämä jälkimmäinen on purjehtijoiden lisäys avioliittolupaukseen. Varsinkin näin keväisin kun se yksi perheenjäsen on joutunut viettämään kylmän talven yksin pimeässä pressun alla tarvitsee hän paljon huomiota osakseen. Se on onneksi vain väliaikaista...

Charlottan pohjalle tehtiin vain kevyt aktivointihionta 1000:n paperilla. Pitäisi liukua kevyesti.


Jääkaapin koneisto on rohmunnut meillä yhden salongin sohvan alaisista lokeroista. Väliseinällä sain osan tuosta käyttöön. Hyvää tilaa esim. vaipoille tai vastaaville. Elintarvikkeet tuskin koneiston tuottamasta lämmöstä pitävät.


 Sitlootan lokeroon asensin pistokkeen usb-latausta varten. Tuota ollaan kaivattu monta kertaa.


Potkurille uudet sinkit. Ne ymmärsin onneksi hommata jo talvella. Kiitos Antille oikeiden löytymisestä.


Uudet luukut paikoillaan. Yhden kerran hiukan huskasin välihionnassa ja tein sen koneella. Sen seurauksena tuli sitten persoonallisen läikykkäät luukut. No ainakin paljon siistimmät mitä vanhat.


Kyljen raidan maalauksesta tuli todella pitkä ja työläs projekti. Aivan älyttömän vaikeaa saada laadukkaallakin tasoittajalla ok tulos. Lopulta kävi vielä niin, että toinen puoli vaati neljännen maalauskerran appelsiinin takia, vaikka toisella puolella onnistui kolmannella. Eroa maalauksin välillä oli ehkä 4 h, koska odotin auringon kääntymistä. Ts. molemmilla kerroilla piti olla optimi olosuhteet. Paremmankin puolen hioin lopulta tahnoilla. Kiiltävä pinta maalissa on armoton. Appelsiinit ja pinnan lamellisuus näkyivät todella häiritsevästi. Nyt tulos on tyydyttävä. Jossain vaiheessa on ostettava kompressori ja maaliruisku. Koska aikaa kului paljon, olivat teipit jämähtäneet tietysti todella piukkaan kiinni. Asetonia kului isot määrät, että liimajäämät sai poistettua.


Vanttiruuvit pesin dieselin ja etikan seoksessa tiskiharjalla. Puhdasta tuli helposti ja moska lähti kierteistä. Lopuksi rasvaus vanttiöljyllä. Laskupäivä on 26.5. Peräsimen osat vielä tekemättä. Tälleen saa elämästä jännää kun jättää kriittisimmät jutut viime hetkeen.

10 kommenttia:

  1. Huh, miten paljon olet jaksanut tehdä, mutta juuri tämänkaltaisilla jutuilla vaikutetaan viihtyvyyteen ja toimivuuteen. Sitä osaa sitten arvostaa, kun olette matkan päällä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu olen nyt keskittynyt noihin. Kesällä vajaa 3 viikkoa pienissä tiloissa on sen verran pitkä aika, että pikkuasioilla alkaa olla suuri merkitys. Pidetään venettä todennäköisesti vielä useampi kesä ja haluan tehdä siitä niin viihtyisän kun pystyn.

      Poista
  2. Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    2. Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    3. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
  3. Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  4. Sitä ollaan oltu ahkerana! Meilläkin on ollut tässä vielä kaikenlaista pientä fiksailuhommaa juuri toimivuuden kannalta. Jotenkin se on ihan kauhean innostavaa, vaikka toi näppärämpi meistä ne tekee ja itse osallistun vain suunnitteluun ja jälkien siivoamiseen (osittain käsivammastakin johtuen). Odotan ihan hirveästi, että pääsemme viikon kuluttua varustelemaan veneen retkeilykuntoon, kun ei tarvitse enää pitäytyä kisapainossa. Mutta siis: veneen fiksailussa ja varustelussa vaikuttavat suuret universumin voimat, jokin pesimisvietin kaltainen ilmiö.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu kyllä veneessä on jotain mystistä. Auto saa peittyä siitepölyn alle ja pesu saati vahaaminen ei kiinnosta, mutta botskin kimpussa on kiva häärätä. Tosin tätä puuhaa tuntuu joka keväälle riittävän niin paljon, että seuraavan veneen kanssa voisi kokeilla toisenlaista strategiaa. Vaikka ekaksi talveksi halliin ja kaikki rempat kerralla pois.

      Poista
    2. :D Meillä on ihan sama juttu auton suhteen.

      Venehalleja on varmaan erilaisia, mutta meidän talvihallissa saa tehdä vain pientä siistiä sisäremonttia, ei esim. mitään hionta- tai maalaushommia, jotta muut veneet eivät kärsi tms. Isompia remppoja varten vene on siirettävä viereiseen korjaushalliin, jossa sitä voi pitää ilmeisesti ainakin viikon. Mutta jossain talvihalleissa voi ilmeisesti hioa yms. jos virittää muovit veneen ympärille...? Mutta kaiken kaikkiaan: on se hallisäilytys monella tapaa helpottava ratkaisu, saattaa jopa olla hintansa väärti.

      Poista

Tykkään kommenteista. Pistä sellainen tulemaan.