tiistai 26. kesäkuuta 2012

Genoan koeajo

Ilmatieteenlaitos oli mielestäni luvannut illaksi 5 m/s klo 18, joten intoa puhkuen päätin lähteä testaamaan korjattua G1:stä. Purjehduskokemusta omaava työkaverini oli astunut viiden tuuman naulaan, joten yksin oli taas lähdettävä merelle.

Irtautuminen laiturista sujui hyvin, mutta taivas ei näyttänyt lupaavalta. Sain laitettua purjeet valmiiksi koneajon aikana, mutta sitten yhtäkkiä kone hörähti kuin olisi löpö loppunut. Ei kuitenkaan sammunut. Lisäsin vauhtia ja toivoin että olisi hetkellinen häiriö vaan. Nostin purjeet ja sammutin koneen. Toivoen, että se vielä reissun lopuksi käynnistyy ja vie minut rantaan.





Meren yllä näkyi aavemaisesti matalalla vyöryvä pilvi. En ole tuollaista aikaisemmin nähnyt. Se oli juuri siellä minne olisin halunnut mennä. Kovasti aloin epäröimään. Tuulikaan ei ollut sitä mitä oli luvattu. Suunta oli mielestäni väärä ja voimakkuus aivan liian vähäinen.


Sain kuitenkin hetken sen verran tuulta, että pääsin näkemään genoan muodon. Nyt skuuttikulma oli oikealla korkeudella ja sain trimmattua purjeen litteäksi. Suurtakaan virettä ei tarvittu, että nopeus nousi 4 solmuun. Tuulta oli kuitenkin niin vähän, että käännyin pian kotisatamaan päin. Lilluminen ei oikein ole mun juttu. Laskin ison, jotta genoa sai paremmin tuulta myötäsellä. Jäykän purjeen etu on, että se pitää muotonsa hyvin myötätuulellakin. Esimerkiksi virsikirjan sai paremmin pysymään auki uudella fokalla.

Sitten tuli aika käynnistää kone. Ei käynnistynyt ensimmäisellä, eikä toisella. Yleensä käynnistyy heti kun on samana päivänä käytetty. Hyppäsin kajuuttaan ja nostin kopan pois. Ensin kuitenkin laitoin lepuuttajat valmiiksi ja valmistauduin rantautumaan genoalla. Ilmasin koneen ja yritin uudestan. Käynnistyi. Hyvällä vauhdilla satamaan ja vene kiinni laituriin. Väänsin polttoainesuodattimen auki, jos olisi roskaa tms. Olikin 1/4 osaa ilmaa täynnä. Olisikohan jäänyt ilmausruuvi hiukan auki. Vai täytyykö vuodon olla ennen polttoainepumppua? Pumppasin järjestelmän täyteen polttoainetta ja kokeilin käynnistää uudestaan. Hörähti samantien ongelmitta käymään. No katsotaan ensi kerralla toistuuko ongelmat.

Harmajan säätiedoista näkyykin tuo tuulen totaali romahdus. 


9 kommenttia:

  1. Tuo moottorin käymättömyys on itselleni jotenkin mielen kauhukuva. Harvemmin on tullut kuljettua ihan täysin idioottivarmalla moottorilla, joten aina hieman mietityttää, että lähteekö moottori käyntiin vesillä olon aikana. Purjeilla rantautuminen, kun ei vielä ole kertaakaan ollut treenilistalla. Sulla kävi hyvä onni!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä kai tuohon vaihtoehtoon (purjeilla rantautumiseen) on henkisesti valmistautua. Jotenkin on fiilis, että joku päivä se on kuitenkin edessä. Vähintäänkin täytyy käydä mielikuvaharjoitteluna toimintamalli läpi. Ja eihän sitä optarissa ja 606:sessakaan moottoria ollut ja ne rantaan saatiin soutamatta. Nykyiseen satamaan vaan ei tuuli oikein sovi. Pitäisi saada hyvät vauhdit, jotta pääsisi liukumaan perille asti. Huonoin vaihtoehto mulle olisi yhdellä koneella varustettu moottorivene, jota ei pysty soutamaan. Tuuliajolla jossain ulapalla olisi varmasti epämiellyttävä kokemus.

      Poista
  2. Synkeä pilvi!
    Meillä haukkasi moottori kerran ilmaa eikä käynnistynyt enää ilman varaosien vaihtoa.
    Jotain tekemistä saattoi olla dieseltankin sijoittelulla keulaan ja löpön vähäisellä määrällä. Varakanisteri oli, mutta täydennyksestä ei ollut apua ja ilmaus ei onnistunut.
    Pakon edessä rantauduttiin purjein (kolme noviisia), onneksi tuulet oli suotuisat.
    Mallia oli saatu vähän aiemmin Viaporin Tuopin tyylikkäistä sisäänajoista.
    Täytyy kyllä sanoa, että mielessä kävi ankkurin lasku ja soitto hinausapuun.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mahtoikohan teillä kone imeä tankin roskat suodattimiin? Hyvä että rantautuminen onnistui noviiseilta. Kaikkihan on helppoa kun osaa. Paljon jännempää tehdä osaamatta. Viime kesänä oli joku nainen herättänyt hämmennystä Ugin vierasvenesatamassa kun oli ilman konetta lähtenyt liikkeelle. Ts. nosti purjeet ja lähti, yksin. On muuten aika kapea ränni siitä kohtaa päästä avoimelle vedelle.

      Poista
  3. Miten saat nuo säähavainnot "leikattua ja liimattua"?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla on iMacissa kaapparisofta, jolla vedän laatikon tuon alueen ympärille ja sitten talletan kaapatun ruudun omaksi tiedostoksi. Windowsille löytyy ainakin ilmainen Irfanview, jolla saa kuvaruutukaappauksen leikattua sopivan kokoiseksi.

      Poista
  4. Onhan nämä meridieselit aikamoisia kyntäjiä, vaikka välillä oikuttelevat, mutta totta on, että moottorin toiminta on varmaan purjeveneissä ikuinen stressin aihe. Eikä sitä yhtään vähennä tieto siitä, että jos laukeaminen onkin lopullista, niin sitten on yleensä aika iso penni maksettavana suhteessa veneen kokonaisarvoon, jos joutuu vaihtamaan koko moottorin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu en ole itse mikään moottoreiden ystävä. Vähemmän olisi stressiä jos tuosta pääsisi kokonaan eroon. Tähänastisista kulupeleistä merikajakki on ollut stressittömin ja huolettomin tapa viettää aikaa merelle.

      Poista

Tykkään kommenteista. Pistä sellainen tulemaan.