maanantai 8. kesäkuuta 2015

Keularustin korjaus

Perjantaina sain vihdoinkin osat keularustin uusimista varten. Prosessina tästä tuli aika pitkä, koska en halunnut lähteä osaa itse tekemään, vaan piti luottaa toisiin. Tarvittiin laserleikkausta ja hitsausta. Viikkoja vierähti tässä aivan liian monta, mutta nyt on vene vihdoin valmis vesillelaskua varten. Kuskia en tosin uskaltanut tilata ennen kuin sain osat asennettua. Epävarmuustekijöitä oli liikaa ilmassa. Työ oli hankaaluusasteeltaan erittäin korkea hankalan tilan takia. Enpä sitten kuljetusta saanut tälle viikolle enää järjestettyä. Ennen jussia saan kuitenkin veneen veteen. Aikasta noloa kuitenkin.


Tuon näköinen siitä sitten tuli. Vanhasta ei ole kuvaa, mutta oli varsin onneton räpellys. Tuenta keularankaan oli väärässä linjassa ja rusti ei myöskään tarjonnut riittävästi tukea horisontaalisia voimia eikä vääntöä varten. Tuo aiheutti hiushalkeamia gelcoatiin ja vesivuodon etukajuutan kaappiin. Olihan kuitenkin jotenkin kestänyt 32 vuotta. Eli ei täysin kelvoton kuitenkaan. Uuteen rustihelaan tein reiän myös st-fokan plokille. Sen takia hela on käännetty keulan puolelle. Ts. helaan kohdistuva veto on tuettu sinne. Laippa on lisäksi leveä jolloin rusti ei pääse vääntymään. Toive olisi jossain vaiheessa päästä kokeilemaan +14 m/s kelejä ja siksi en halua maston tuennan kanssa ottaa mitään riskejä. Suunnittelin osan ns. varman päälle. Tällä tavalla rustista saadaan mielestäni myös tiivis ja peitot pysyvät kuivina keulan kaapissa. Osa toimii myös astinlautana.


Uusi rustihela olisi ollut mahdoton asentaa veneen sisältä. Käden pituus ei vaan riittänyt, koska ankkuriboxi oli tiellä. Jouduin tekemään aukon asennusta varten. Tuostakin mahtoi tosin vain yksi käsi kerrallaan, mikä teki hommasta haastavaa. Jouduin kiinnittämään osan useamman kerran jotta sain tukirautojen mitat otettua. Loppukiristyksessä piti pyytää vaimo avuksi veneen sisäpuolelle.


Uutta rustihelaa varten tein uuden tuennan keularankaan oikeaan paikkaan samassa linjassa keulaharuksen kanssa. Tuohon ei vaan löytynyt riittävän lyhyttä vanttiruuvia, mikä hankaloitti hommaa. Tuin rustihelan myös vanhaan keulan läpivientiin. Osa on lisäksi kiinni vielä kuudella ruuvilla ja mutterilla. Uskoisin että nyt voin luottaa osan kestävyyteen. Ankkuriboxin poistoletkun ruostunut klemmari tuli vaihdettua samalla.


Työssä oli monta vaihetta. Ensimmäisenä piti ottaa mitat ja laskea oikeat kulmat, piirtää pahvi- ja voipaperimalleja. Sitten mallintaa 3D-mallit, teettää osat ja asentaa ne. Hitsarin taivutuskin jäi 10 astetta vajaaksi. Onneksi veneen pukista löytyi kohta, jossa sai rautakangen kanssa hienosäädettyä kulman kohdalleen. Onneksi homma on nyt pulkassa.

2 kommenttia:

  1. Hienoa, että se on nyt valmis ja pääsette vesille. Välillä on niin, että tulee enemmän huoltohommia, mutta kun työt on tehty ja valmista, on sitäkin mukavampi mieli lähteä vesille. Vielä ennätätte mainiosti, eihän ilmakaan ole vielä tuskin lämmennyt kesälukemiin. Ihanaa tulevaa kautta koko teidän venekunnalle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu ei tässä ole vielä ilmatkaan olleet sopivat tuolle omalle vilukissalle. Eiköhän tästä vielä hyvä kausi tule, jahka saadaan vaan käyntiin.

      Poista

Tykkään kommenteista. Pistä sellainen tulemaan.