maanantai 19. toukokuuta 2014

Peräsimen laakereiden koneistus ja asennus

Ruokatunnilla lainasin töistä tarvittavat mittalaitteet ja kävin mittaamassa peräsimen akselin ja akseliputken. Varmuuden vuoksi otin mitat useammalla mittalaitteella lukihäiriöiden estämiseksi.






Akseliputkeen tein välystä noin 0,05 mm. Akselin ja laakerin välille 0,2 mm turpoamisvaran takia. 



Yläpäähän tuli ulkohalkaisijaltaan 0,5 mm pienempi laakeri. Aikaa vierähti varovasti sorvaten 1,5 h. Edellisestä kerrasta kun on ehtinyt vierähtää jotain 15 vuotta. Siltikin pääsin tuntipalkoille. Ainakin jos jossain täytyy maksaa 200 e tällaisista. Alalaakeri meni lopulta työtämällä paikalle. Yläpäässä piti hiukan laudalla koputella.


Kunnolla ei peräsintä päässyt vielä testaamaan. Jotain hyvää rasvaa pitää väliin kehittää. Yläpään murkula kun puuttuu vielä. Siinä agendaa huomiselle ja luultavasti keskiviikolle. Nyt pitää rientää kahvakuulatreeniin.

2 kommenttia:

  1. Hei. Kiitos hienosta blokistasi. Kysyisin, mistä materiaalista teit peräsimen laakerit ja pinnan murkulan. Samanlainen homma odottaa omassa veneessä..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Laakerit koneistin perus POM-muovista. On toiminut ok. POM:ista löytyy myös teflonilla seostettuja laatuja. Sellainen olisi todennäköisesti optimi tähän, mutta noi materiaalit eivät ole mitään perus hyllytavaraa ja ovat varsin arvokkaita. Murkula on alumiinia. Tarkempaa speksiä sille ei ole, mutta oli hyvin koneistettavaa laatua. Alumiinista tehtynä kannattaa anodisoida. Alkuperäinen on ollut messinkiä ja olisi suositeltavampi, jos ei halua erillistä pintakäsittelyä.

      Poista

Tykkään kommenteista. Pistä sellainen tulemaan.