tiistai 20. toukokuuta 2014

Työvoitto pinnan murkulasta

Haasteellinen ilta eilen. Ei ollut varmuutta millaisia ongelmia tulen kohtaamaan pinnan peräsimen akseliin lukitsevan osan koneistuksessa. Edellisesti jyrsimen käytöstä on vierähtänyt myös se 15 vuotta. Vanha murkulakin oli vielä pinnassa kiinni. Todella piukasti liimattuna.


Tarvittiin lopulta hydrauliprässi painamaan pinnan murkulaan kiinnittävä pultti irti. Kuten näkyy kaikki osat ovat olleet tukevasti liimattuina toisiinsa. Kuka tämän on tehnyt, on varmasti kokenut suurta pelkoa pinnan tai peräsimen menettämisestä kesken purjehduksen. Ja onhan tuo toiminut aina siihen saakka kun laakerit piti vaihtaa. 


Välivaihesta en muistanut kesken töiden kuvia otella. Tässä on viimeinen työvaihe menossa. Hyvillä koneilla saa siistiä ja tarkkaa jälkeä. 


Kappale on hyvin tarkkaan koneistettu. 30 mm:n reikä on tehty 30,02 mm:n kokoiseksi säädettävällä avantimella. Reikä oli muutenkin haastava, koska siihen jyrsimeen jota käytin mahtui vaan 23 mm:n poranterä. Avantimella sitten suurensin reiän monessa vaiheessa. Ongelmitta koneistus ei mennyt. 5 mm:n poranterä katkesi loppuvaiheessa osan sisään ja M6:n kierre vaihtui siinä sitten M8:n kierteeksi. Onneksi sain porattua terän pois toiselta puolelta työntäen. Pientä linjaheittoa siitä tuli, mutta toimii.


 Alkuperäinen osan läpi menevä pultti oli halkaisijaltaan 11 mm. Muutin kontruktion niin, että voi käyttää standardipultteja. Pomista tein pienet soviteholkit. Pultti pitää vielä korvata haponkestävällä ja mutteri hupullisella lukkomutterilla.


Sovitteesta peräsimen akseliin tuli todella tarkka. Pinna liukuu tarkasti murkulan päälle. Peräsin liikkuu kevyesti, mutta missään ei tuntuisi olevan enää klappia. Erilaisten laakereiden takia pinna ei pääse enää liikkumaan pystylinjassa. Toivotaan että merillä kaikki toimii myös hyvin, eikä ongelmia tule pinnapaineen/turpoamisten takia.

2 kommenttia:

  1. Onko tuo rosteria vai alumiinia? Jos alumiinia, niin kannattaisi eloksoida, jotta riittävä korroosiosuoja saavutettaisiin. Happonen pultti liimaa tiukasti alumiiniin kiinni kalvaanisen korroosion vaikutuksesta. Alumiinioksidi tuo valkoinen tahma on tosi hyvä liimaamaan kappaleet yhteen ajan kanssa veden vaikutuksesta. Kannattaa käyttää vaseliinia välissä. Alkuperäinen materiaali oli messinki ihan syystä.

    Se työväline taisi olla säädettävä avarrin ei avannin :-). Tuskin oli myöskään avennin (ei säädettävä), jonka käyttäminen jyrsinkoneessa ei ole kovinkaan tavallista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei. Sulla on selkeästi käytännön kokemusta materiaalien käyttäytymisestä meri-ilmastossa pidemmällä aikavälillä. Arvokasta tietoa. Tuo materiaaliyhdistelmä toimii lyhyemmillä aikaväleillä (merikuljetus) ok, kunhan al-osa on massaltaan hallitsevampi. Pitää syksymmällä harkita anodisointia tai sitten vaan koneistaa messingistä, jos hyllystä löytyy. Isänikin suositteli vaseliinia, hän on tehnyt työuran viranomaisaluksien parissa. Tuon työkalun nimestä en ollut niin varma, enkä varmentanut. Historian havinaa koko työkalu nyt CNC:n aikakaudella. Olisin voinut pyytää koneistamaan osan 4 akselisella CNC jyrsimellä, mutta halusin kuitenkin verestää muistoja työharjoitteluajoilta.

      Poista

Tykkään kommenteista. Pistä sellainen tulemaan.