sunnuntai 21. heinäkuuta 2013

Barösundista Hankoon

Perjantaina näytti, että sää saaristossa on aivan sekaisin. Välillä aurinko paistoi nätisti ja seuraavana hetkenä oli rankkasade erittäin kovalla tuulella höystettynä. Kiitimme onneamme että olimme mökin lämmössä emmekä merellä. Sääennusteet olivat sellaisia, että olimme ajatelleet jatkaa matkaa jo lauantaina. Torstai-illalla sain selkäkrampin klapien hakkuun ja nyrkkipyykin huonojen työasentojen seurauksena. Matkan jatkuminen näytti tuolloin epätodennäköiseltä, mutta jotenkin sain hoidettua itseni lähtökuntoon la aamuun mennessä. Siinä käytettiin kaikki mahdolliset keinot sisältäen Pilates,TRE, tulehduskipulääkkeet ja lihasrelaksantit.

Tuulet olivat meille osittain suotuisat. Tuuli oli luoteesta, joten vaihdoimme määränpäämme Jussaröstä Rödjaniin rauhallisen yön toivossa. Päätös oli oikea.

Matka Inkoon saariston läpi Tammisaaren saaristoon oli aivan upea. Tuuli oli tosin haasteellinen. Keskituuli luokkaa 6 m/s mutta puuskat 11 m/s ja tuulensuunta pyörivä. Tehokas purjehdus vaati jatkuvaa trimmaamista. Matka eteni vauhdilla. Huiput olivat 7 solmua. Lopussa vaimo yllätti kun edessä ollut H piti ohittaa ja hän ei olisi malttanut loputtaa puhjehdusta. Tiukassa kryssissä H nyörtyi ja pääsimme kääntymään Rödjaniin.

Saimme kivan satamapaikan idyllisessä ja suojaisessa miljöössä. Kiersimme luontopolun ja illalla paistoimme pitsat. Aamulla irroitimme köydet ensimmäisinä vähän ennen klo yhdeksään kohti Hankoa. Muiden veneilijöiden vuorokausirytmi näyttäisi hiukan poikkeavan meidän rytmistä.

Tuulet olivat suotuisat. N. 6 - 7 m/s. Vasta Tulliniemen jälkeen jouduimme laskemaan purjeet kun kryssiessämme kapealla väylällä tuli leveänä rintamana vastaan armada virsikirjoja. Jo ennen klo 14 kiinnityimme Hangonkylään. Se oli onni koska klo 15 jälkeen tuulet nousivat reilusti. 26 mpk päivämatka meni todella mukavasti. Lopussa hyvästä nousukulmasta oli suuri apu. Vene purjehti kuin unelma kapeilla saaristoväylillä.

Söimme upean illallisen På Krokenissa pojan kummitädin kanssa. Jatkoimme tuosta vielä lasilliselle punaviiniä veneelle. Tuulen tuivertaessa 12 m/s oli kiva olla turvassa suojaisessa satamassa.

1. Mukavat paikat ja hyvät kelit. Loistavaa. Ja tuo kala-annos näyttää herkulliselta.

1. Hangossa on nyt tuullut ihan riittävästi. Olisipa myös huomenna myös onni tuulen suhteen. Kampela oli kyllä hyvää.

2. Kiva, että viihdyitte kulmilla ;) !

Lapsiperheen etuna on aikaisemmat lähdöt kuin muilla ja siten taattu laituripaikka usein odottamassa. Sitäpaitsi itse olen aina tykännyt lähteä myös ajoissa liikkeelle, oli lapset heränneet tai ei; aamut ovat niin upeita. Että ei muuta kuin nauttikaa ja hyviä tuulia!

1. Unohdin ihan miettiä teitä kun lähes plaanissa mentiin siitä ohi. Toivotaan hyviä tuulia jatkossakin.

3. Mekin pääsääntöisesti tykätään lähteä aamukahdeksan ja yhdeksän välillä liikkeelle sillä aamut ovat ihan parhaita ja onhan se laituripaikan saaminenkin ihan kiva juttu ;) Meno näyttää ja kuulostaa hienolta ja olipa hyvä että sait selkäsi parempaan kuntoon. Hyvää loman jatkoa! :)

1. Kiitos. Hyvin on matka mennyt tähän asti. Helpot laituripaikat on kyllä toivomuksessa.

4. Mielenkiinnolla luen, samoja reittejä peesaillaan varmaan elokuussa (jos ne ei keksi toista Regattaa tai Poker-kisaa tai jotain ... me tehdään matkaa Hankoon kuin Kaurismäen Frankit Eiraan). Paistoitte pitsat ?

Onko teillä uunikin, vai teittekö aluevaltauksen Cobbilla ? Mun on pitänyt kysyä että olikos se niin että sinä joskus ostit Riedelin jalattomat veneelle - onko tullut käytettyä ?

Elena

1. Moi. Juu Cobbilla tehdään. Parila- ja paistoalustan kun laittaa päällekkäin ja kansi päälle. Hyvin onnistuu pitsa. Riedelin lasit on myös olleet ahkerassa käytössä. Suosittelen.

5. Oi, näyttää ihanalle tuo seilaaminen! Täälä on tuullut jo monta päivää kovaa ja kylmästi, mutta eipä ole venekään vielä seiluutikissä. Saas nähdä koska pääsee merelle. Siihen asti täytyy nautiskella venee fiksailusta ja toisten purjehdustunnelmista - joten kiitos!

1. Kyllä tuuli Hangossakin 12 m/s. Toivottavasti saatte veneen merikuntoon pian. Kiva jos blogistani saa purjehdusfiilistä. :)

Tykkään kommenteista. Pistä sellainen tulemaan.