maanantai 21. heinäkuuta 2014

Trunsö - Maarianhamina

Matka Trunsöstä jatkui upeiden säiden saattelemana kohti Kökaria. Saimme täydellisen sään perhepurjehduksen kannalta. Etelänpuoleista tuulta 4- 5 m/s. Meri oli tasainen kun ohitimme Jurmon ja Utön. Kuitenkin nopeutta mukavasti 5 solmun tietämissä.

Kökarissa suunnistimme kohti Karlbytä. Sivumyötäisellä tuulella puikkelihdimme kapeata veneilyväylää läpi upean saariston.

Satama ei hirveästi aktiviteetteja lapsiperheelle tarjonnut. Onneksi poika on innostunut onkimisesta ja saa ajan jo ihan mukavasti kulumaan haavin ja ongen kanssa. Haavista tosin irtosi pää ja sain sukeltaa sen ylös. Ajo satamaa oli jännittävä. Plotterin syvyysmerkinnät näyttivät välillä alle metriä keskellä väylää ja kaiku 0 m kölin alla johtuen kasvillisuudesta. Hyvin kuitenkin perille päästiin. Aamulla startattiin klo 9 kohti Degerbytä. Etelätuulella sain nostettua spinnun lähes heti ja saimme mukavasti lasketeltua kohti pohjoista. Puuskassa tosin spinnun skuutti irtosi knaapista ja aiheutti hetkeksi äksonia. Pitänee korvata nuo rapulukoilla. Sain purjehdittua tosi pitkälle länteen ennen kuin tuuli muuttui äkillisesti täysin vastaiseksi kapealla väylällä.

Degerbystä löytyi kiva uimaranta. Sinne tosin oli n. kilometrin kävelymatka satamasta. Matkalla näkyi kuitenkin kivoja omakotitaloja puutarhoineen.

Illalla ilmestyi tämä pilvihirvitys.

Seuraavana päivänä saavuimme Maarianhaminaan. Fiilikset olivat korkealla.

Pojalle oli luvattu näyttää Pommern ja sinne suunnattiinkin heti pitsaherkuttelun jälkeen. Kovia reissuja laiva ja sen miehistö on kokenut.

Kapteenilla on ollut varsin hienot tilat, mutta myös paljon vastuuta. Näin suuressa laivassa kapteeni ei enää osallistunut arjen pyörittämiseen vaan hoiti hallinnollisia asioita. Tiukassa paikassa tosi otti johdon käsiinsä. s/y Charlottalla miehistön koulutus on vielä niin vaiheessa, että päällikkö joutuu tekemään töitä  laidasta laitaan aina perunoiden rapsutuksesta kannen pesuun. Satamaankin on pystyttävä ajamaan sisälle ilman luotsia.

Seuraavana päivänä vuokrasimme pyörät ja kärryn. Tuolla kulkivat mukavasti niin lapset kuin ruoka-/juomatäydennyksetkin.

Itäpuolelta löytyy erittäin mukava uimaranta. Tämä puoli olisikin lapsiperheille kätevämpi. Venekantakin erosi melkoisesti. Nyt täällä länsisatamassa on paljon todella hulppeita luokkaa 50 jalkaisia aluksia. Vieressä oleva Linjett 37 ei juuri näytä miltään. X-43 alkaa jo hiukan erottua. Rahamiesten kokoontumisajot siis. Meidän kirppumme ei edes näy rannalle täältä välistä.

Tämä oli joku Strömsö-kokin paikka. Hauskat ruokailupaikat lapsille. Vielä kun saisi 40 dB äänieristyksen tuohon.

Proseccoa tärkeän etapin kunniaksi.

1. Hei, pakko suositella seuraavaa reissua varten Kökarin Sandvik-satamaa. Siellä on enemmän tekemistä lasten kanssa mm. mini uimaranta kalliorannan reunassa ja vuokralle saa myös lastenpyöriä (ja kypärät!!!) ja -istuimia pyöriin. Jostain syystä meidän lapset on tykännyt ko. satamasta. Samassa paikassa on myös leirintäalue ja ehkä siksi hyvät palvelut (uudehkot suihkut, keittiö, iso grillikatos (monta grillipaikkaa), satamatoimistossa ruokatarvikkeita, kahvila, pyykkikoneet jne).

Olipa teillä isoja venekavereita Mariehaminassa. Pommerin viereinen merimuseokin on tosi kiva. Lapset voi kiipeillä mm. mastoon. Kannattaa mennä ensi kerralla.

Te olette lähteneet lomalle, kun me palattiin -ehkä kryssittiin sua vastaan jossain Hanko-Helsinki välillä :)

Mukavaa lomaa teidän perheelle!

Tykkään kommenteista. Pistä sellainen tulemaan.