maanantai 20. toukokuuta 2013

Muut shortseissa merellä, meillä botski puutarhassa.

Olisihan tuon vesille laskun voinut sopia hiukan aikaisemmaksikin. Oli kuitenkin kiva saada oma isä auttamaan koneen kanssa, jos jotain ongelmia ilmaantuisi. Hänellä kun on jopa höyrykonemestarin paperit. Viime kesänä aika yllättäen kone alkoi vinkumaan liikaa lämpöä. Tiesin heti, että taas on jäähdytysvesikanava tukossa. Loppukesän ajelimmekin sitten koneella alitehoilla, kun en viitsinyt alkaa tuolloin putkia aukaisemaan.


Syyllinen kanavan tukkeutumiseen on tässä. Volvon omasta sinkistä on irronnut isoja paloja (sinkki uusittu viime vuonna). Yksi tuollainen rae löytyikin juuri lohkoon risteävästä n. 4 mm halkaisijaltaan olevasta reiästä. Se oli nopeasti poistettu. Isäni oli ostanut haulikon rassaamista varten tehdyn harjasarjan, jolla ensin putsasin putkea. Sinkkirae lähti kuitenkin tekemäni metallitangon avulla. Tuon jälkeen kone lähti nopeasti käyntiin kun vain saimme järjestelmän ilmattua hyvin. Samalla asensimme polttoaineletkun kulkemaan koneen päältä, jotta diesel ei valuisi ajan kanssa takaisin tankkiin. Polttoainesuodatin ja sinkki uusittiin myös. Top-Boatin myyjä epäili naapurin sähkövuotoa syyksi sinkin nopeaan kulumiseen. On tässä tapauksessa ihan mahdollista. Keskutelimme myös suuttimen huollosta. Voisi olla pikkuhiljaa aika sille.


Vetolaitteen suojakumi on nyt kiinnitetty uudestaan Sikaflex 291i:llä. Toivottavasti pysyy kiinni.  Karhensin kumin ja veneen pohjan hyvin hiomapaperilla ennen kiinnitystä.


Nimitarran tilasin Veneteipit.fi:stä. Normaalin tarran lisäksi tuli kätevät pikkutarrat, jotka laitoin veneen keulaan. Siirtokalvojen ansiosta nuo oli varsin helppo asentaa. Palvelu oli hyvää ja voin tätä valmistajaa suositella. Jos teipit menevät jostain syystä piloille, tekevät he uudet maksutta. Suunnittelemani nimiteippi vesilinjaan jäi tällä kertaa toteuttamatta. Olisi tullut sen verran kalliiksi.

P.S. Kiitokset Viherrykselle blogitunnustuksesta. Kuulosti hauskalta tuo kuvaus; perhepurjehdusta miehen näkökulmasta.

6 kommenttia:

  1. Sinulla on niin ihana miehisen tekninen ote tähän veneilyyn :-).

    Toivottavasti pääsette pian nauttimaan purjehduksesta :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kippari on paljosta vastuussa. Perhe on purjehdittava turvallisesti satamaan. Veneen tekninen kunto on tuossa yhtenä suurena tekijänä. Pian merille toivottavasti. :)

      Poista
  2. Toivottavasti teidänkään ei tarvitse enää kauaa odotella, että vene on vesillä.

    VastaaPoista
  3. Jos yhtään lohduttaa niin ylhäällä on meilläkin vielä. Eikä työmaa taida vielä vesillelaskuun loppua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla helpotti jo, mutta osa hommista jäi mullakin rantaan. Svb ei ole saanut toimitettua tilaamiani juttuja. Kiva kun on vinssinvapauttajia riittävästi, mutta ei ohjureita köysille.

      Poista

Tykkään kommenteista. Pistä sellainen tulemaan.