torstai 30. toukokuuta 2013

Yksinpurjehdus kevyellä tuulella

Perhe on ripoteltuna pitkin rannikkoa, niin yksin piti kauniissa ilmassa lähteä merelle. Säätiedotus lupasi mukavaa 4 - 5 m/s tuulta illaksi. Tuo on sellainen tuuli, että yksinkin pärjää oikein mukavasti ja voi ottaa rennosti. Töistä lähdin kymmentä vaille neljä ja jo klo 16:25 sain nostettua purjeet ylös.


Särkän reitti ulos alkaa tulla tutuksi. Nyt peesasin matkustajakatamaraania. Itätuulella tuosta on mukava mennä ulos.


 Sattuu sitä ammattilaisillekin. Konerikkoja meinaan. Näille varsinkin kun hana pohjassa pompitaan aallolta toiselle.


Kokeilin spinnupuomia spiirapuomina genoa ykkoselle. Toimi ihan ok. Kevyessä tuulessa nopeus nousi parhaimmillaan hiukan yli viiden solmun. Jos laiskottaa niin voihan tuota joskus käyttää spinnun tilalla. 


Lohileipää ja meri-ilmaa. 



Kokeilin köyhän miehen autopilottia eli köydenpätkää pinnamiehenä. Uskomatonta mutta tuo toimi kryssillä. Jouduin tosin laittamaan hiukan pinnapainetta isoa pussikkaaksi säätämällä. 


Noin klo 19 - 19:30 tuuli hiipui ehkä 3 m/s pintaan ja välillä hiukan allekin. Kaikki opittu teoria kehiin. Iso voimakkaasti twistille. Liikit löysäksi. Liehujen avulla trimmit kohdalleen. 


Vain pieni viima kasvoilla. Tunne oli upea kun Charlotta liiti kryssissä jopa 3,7 solmua. Ensimmäisenä kesänä tällaisella tuulella jämähdettiin ihan paikoilleen. Vain pari C/R:ää itseni lisäksi jatkoi purjeilla. Toinen FG 331, jonka kohtasin halssiemme risteyksessä. Ison liehut ovat tosi upeat. Edellisessä purjeessa ei ollut noita lainkaan ja ihan fiiliksellä mentiin. Nyt on huomattavasti helpompi saada trimmi kohdalleen ja purje ylhäältä asti vetämään.



Rantautuminenkin meni nappiin lähes tyynessä satamassa. Matkaa tuli noin 16 mpk. Rentouttava reissu ja onnistumisen iloa.

8 kommenttia:

  1. Hyvä juttu, että vauhti alkaa löytyä! Mulla on vielä kausi korkkaamatta :(

    Tuosta ison trimmistä, en ihan nähnyt kuvasta, mutta minusta näytti että puomi ei ollut keskellä. Kevyen kelin kryssillä kannattaa vetää se levangilla ihan keskilinjalle – tarkoittaa käytännössä että levankivaunu on reippaasti tuulenpuolella. Skuutti tosiaan sen verran löysä, että tvistaa kunnolla liikit auki. Kiki ja kuntsari auki ja mastoliikissä voi olla ryppyjä. Puomiliikki voi tasaisessa vedessä olla yllättävänkin kireä, jos tulee aaltoa, niin sitten lisää potkua löysäämällä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi Timo ja kiitos neuvoista. Kuva vähän huono. Puomi oli aivan keskellä ja pussikkuus haettu North Sailsin trimmiohjeen mukaan puomiliikillä. Levanki ääriasennossa tuulen puolella. Pitää kokeilla tuota ehdottamaasi mastoliikki löysemmälle ja puomiliikki kireämmälle seuraavalla kerralla.

      Poista
  2. Sää näyttää kyllä taas hienolta eli mikäs siinä on lohileipää syödessä vesillä olla. Kiva, että pohjan hiontakin on tuottanut tulosta ja vauhti pysyy pienilläkin tuulilla.
    Pitikin heti jo otsikon nähdessäni kysyä, että onko sulla joku autopilotti veneessä, kun pääset hyvin yksin menemään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu tuo oli mukavan rentoa purjehdusta kevyessä kelissä. On mulla ihan kunnollinenkin autopilotti, mutta sen asennus on edelleen kesken yhden osan puutteen takia.

      Poista
  3. Morjens Keulakulmasta! Meillä on kova plotterikuume päällä. Yksi ennakkosuosikki on tuo Elite 5. Millaisia kokemuksia teillä on siitä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moro. Hyvät kokemukset. Näyttö on riittävän kirkas ja tarkka. Kotelointi ja näppäimet ovat laadukkaita. Käytän laitetta tosin ainoastaan paikantimena, joten reittipistesuunnittelusta jne. en pysty sanomaan mitään. Tämä on jo pari vuotta vanha, niin en tiedä mitä kilpailijat ovat tuoneet markkinoille. Tuolloin tässä oli tarkin näyttö suhteessa hintaan.

      Poista
  4. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  5. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista

Tykkään kommenteista. Pistä sellainen tulemaan.